Vi opdaterer vores hjemmesidedesign for at forbedre oplevelsen på vores hjemmeside.

Stefanskirken
Et gudeligt slag i bolledejen!

En kærlighedserklæring til dåben

En kærlighedserklæring til dåben
Udgivet søn d. 14. feb 2021, kl. 09:40
Prædikener

Læs dagens tekster til fastelavns søndag her.

Pernille Østrem prædiker.

I dag på denne fastelavns søndag, som falder sammen med Sankt Valentins dag, vil jeg læse et knækprosa-kærligheds-causeri for jer. En søndagskærlighedserklæring til dåben, som jeg ved mange af os glæder os til kommer tilbage i højmessens fællesskab, men som vi dog får glæden af i dagens evangelium.

A er for ALLE dem, der gik ned til Jordanfloden for at blive døbt af Johannes. Og for alle de dåb vi har været vidner til siden da. For dåbens gave gives ikke bare til den døbte, men til alle, der går med. A er for ALLE.

B er for BARNET i os alle, som ingenting kan, men dog kan én ting, nemlig være elsket, uden at vi har udrettet noget som helst minde- eller misundelsesværdigt. B er for BARNET.

C er for ” Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os, at vi kaldes Guds børn, og vi er det! ” og ”Se, nu er studen næsten oprunden, som gør dig glad” og ”Se, nu stiger solen af havets skød” C er for det SETE.

D er for DUEN, der DALEDE ned over DÅBEN. DUEN, der fandt det tørre land og kom tilbage til Noas ark med et olieblad i næbet, DUEN som bringer håb til de håbløse, forår til de forfrosne. Kom min due, lad dig skue. D er for Duen.

E er for ”ELSKEDE Søn og Datter”. At vi er elsket, fordi Gud er den ELSKENDE Gud. E er FOR-ELSKEDE.

F er for at EFTERABE. Hver gang vi holder dåb, EFTERABER vi Jesu dåb og alle andre dåb. Åh abe, hvilken glæde ikke at skulle opfinde den dybe tallerken, men bare bade i det dybe vand, som vi har til fælles med fortiden og med alle Guds børn. F er for at EFTERABE.

G er for GENFØDSEL. At genantage, hvad Gud har i tankerne. G er for GENFØDSEL.

H er for HOVEDET UNDER VAND. Johannes Dypperen dyppede Jesus helt ned i Jordanflodens vand. Nu om dage dupper man mere end dypper i den danske dåb. Men det er stadig et åndeligt sjælebad, en druknedød, hvor den døbte opstår til nyt liv og spejler ikke bare Jesu dåb men også Jesu død og opstandelse.  H er for HOVEDET UNDER VAND.

I er FOR IND IMELLEM KOMMER FASTEN. FOR IND IMELLEM KOMMER FASTEN.

J er for JESUS og JOHANNES i JORDANFLODEN.

K er for KAOS. Ud af det kaotiske vand skabtes verden ved Guds ord, står der skrevet. Sådan genopfører vi skabelsen hver gang vi holder dåb. Vandet, Ånden og Stemmen. ”Og Gud så, at det var godt”. ”Du er mit elskede barn”. K er for Kærlighed og KAOS.

L er for LIGE I ØJENHØJDE. Gud steg ned i vores KAOS, hvor ting tit er formløse og meningsløse, ubeskyttede og sårbare. Sådan gik han ned i JORDANFLODEN, LIGE I ØJENHØJDE.

M er for MENNESKEVÆRD. Hvor finder Gud sine mennesker? LIGE I ØJENHØJDE, MIDT I KAOS. Og hvis det at blive døbt er at følge JESUS, så fører dåben os de steder hen, hvor menneskeværdet er truet, og hvor der er brug for, at vi ser det i øjnene. M er for MENNESKEVÆRD.

N er for alle NAVNENE, fornavne, mellemnavne og efternavne, kælenavne og øgenavne, som fortæller vores historie. Den fortælling går ud fra Gud og tilbage til Gud, når han kalder os på os, og vi derfor kan kalde os ved det navn, Guds barn. N er for alle NAVNENE.

Og O er for OMVEJEN, der altid fører til

P som er for DÅBENS PAGT: Nu er jeg din, og du er min. P er for PAGT.

Q er for ku’ godt spise en fastelavnsbolle. Sådan en har vi heldigvis til hver af os efter gudstjenesten. Q.

R er for revolution. På latin betyder ordet at tilbagevælte. Som stenen, der skulle sikre, at Jesus var død, blev tilbagevæltet. Dåben tilbagevælter dødens sidste ord. Dåben flytter os fra den mørkeste klippehule til det højeste bjerg med et 360 graders udsyn til det levende håb om det evige liv. Umuligt for øjet at se på en gang i hele sin revolutionære cirkulære radikalitet, muligt for hjertet at ane. R er for revolution.

S er ikke for de døbtes SÆRSTATUS, men for de døbtes SOLIDARITET med alle Guds børn.

T er for TROENS TVILLINGESØSTER, TVIVLEN. Lige som sortsynet følges ad med håbet. Fordi vi håber på noget, vi endnu ikke har set, men er blevet lovet. T er for TROENS TVILLINGESØSTER.

U er for UNDERSKRIFT. Dåben er en UNDERSKRIFT på, hvad Gud vil med os, at han har skrevet os ind i sin historie, og at det ender godt. Kigger man under kirkens bænke, har de gamle konfirmander spejlet den underskift og SKREVET deres navne UNDER den bænk, de sad på. Den UNDER-SKRIFT er skjult for det blotte øje, og dog definitivt SKREVET ind i historien. U er for UNDER-SKRIFT.

V er for VANDET, vi bliver fysisk født af fostervand, vi bliver åndeligt født af dåbsvandet. V er for VANDET.

X er EXODUS, det latinske navn for 2. Mosebog og Israelitternes UDVANDRING. Alle er vi udvandrere fra fødslen af. Hvordan skulle vi ellers kunne finde hjem. X er for EXODUS.

Y er ud over den YDERSTE GRÆNSE. Der hvor du råber: ”Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?”. Dåben fortæller om fællesskabet med Gud, der selv har været gudsforladt og dødsangst, og om fællesskabet med alle andre, der også råber. Y er ud over den YDERSTE GRÆNSE.

Z er for SÆT NU man ikke er døbt: Så er døren altid åben. Dåben er ikke en eksklusion, det er en invitation. Z er for SÆT NU.

Æ er for ÆRE VÆRE GUD I DET HØJESTE!

Ø er for ØRKENEN, som Jesus vandrer ud i og tilbringer 40 dage i efter sin dåb. Også disse 40 dage EFTERABER vi nu de næste 40 dage i den kristne faste. ”Som om vi ikke har forsaget og fastet nok det sidste år”, vil mange sige. Må englene komme og sørge for dem, som englene kom til vor Herre Jesus Kristus, da han var ved at miste modet. Ø er for ØRKENEN ENGLE.

Å er ÅNDEN, der blæste liv i støvet og svævede over vandede og dalede som en DUE over dåben. Å er for ÅNDEN, der holder alting beåndet, for eller bliver vi til støv og aske, hvis vi kun lever, som om det hele kommer an på os selv. Å er for ÅNDEN.

Amen.