10/01/2025 0 Kommentarer
Gud er queer – Jesus er punk! Juleprædiken 2024
Gud er queer – Jesus er punk! Juleprædiken 2024
# Prædikener

Gud er queer – Jesus er punk! Juleprædiken 2024
Gud er queer – Jesus er punk!
Juleprædikenen 2024 i Stefanskirken Nørrebro
Holdt af sognepræst Thomas Høg Nørager
Link til evangelieteksten: https://www.bibelselskabet.dk/juleaften-fra-foerste-raekke
Jeg håber I nyder det. Lige så meget som jeg gør. At vi kan sidde her sammen. Nonbinære, kvinder og mænd; voksne og børn, i en stor pærevælling. Det er faktisk et kæmpestort frihedsprivilegium det ikke er alle religioner forundt at have, men som finder sin inspiration allerede ved kristendommens udspring, hvor det i det ny testamente i et af Paulus’s breve lyder: ”Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus.”
I den kristne tradition er Kristus Jesus ikke kun at forstå som super fin fyr, der holdt nogle super fede folkekøkkener. I den kristne tradition er der mere til billedet. Ja, Kristus Jesus er et billede, endda med kvindeligt pronomen. Grundtvig, vores store salmepoet, digter om netop i aften, hvor barnet Kristus Jesus fødes og straks sammenlignes med glæden; verset lyder:
Glæden hun er født i dag,
Himmeriges glæde,
ved Gud Faders velbehag fryde sig de spæde!
Han, som var frygtelig og utilgængelig
i sin høje bolig,
han nu i barnedragt,
har sig i krybben lagt,
med vort støv fortrolig.
Grundtvig cykler rundt i pronomenerne. Glæden hun er født; han nu har sig i krybben lagt. For Grundtvig har forstået det. At Gud hverken er mand eller kvinde; eller omvendt: Er både mand og kvinde. At Gud er queer. At Kristus Jesus mest af alt skal forstås som den bevægelse - i verden, i os, imellem os - der går fra det ophøjede utilnærmelige; til det menneskeligt nære.
Før utilgængelig, i sin høje bolig. Nu med vort støv fortrolig.
Og således er juleaften, ikke bare er en fejring af vintersolhvervet, hvor lyset vender tilbage, men også er en påmindelse om en overgang, som vi må gå over, igen og igen. At Kristus Jesus mest af alt skal forstås som bevægelsen hvor vi ikke længere sætter loven som fortegn for vores liv; men sætter kærligheden som fortegn for vores liv.
Det er det, som er overgangen fra Det Gamle til Det ny Testamente. Det er kristendommens enkle, men vidtrækkende juleevangelium: glæden hun er født i dag og betegner dermed overgangen i måden at se verden på, væk fra loven, hen til kærligheden; væk fra det ophøjede, hen til det menneskelige.
Så er det vi kan sidde sammen, nonbinære, kvinder og mænd; voksne og børn, i en stor pærevælling, her til glædens, kærlighedens og det menneskeliges fødselsdagsfest. Og det er faktisk et kæmpestort privilegium at kunne det.
Og var det mon det den danske konge Harald Blåtand så, da han i 965, som Jellingestenen vidner om, bestemte at Danmark skulle kristnes og begyndte at bygge kirker. Måske. Men det er nu ikke det indtryk man får, når man læser Nationalmuseets hjemmeside, her står der: ”Kristendommen syntes dog at være et nødvendigt onde for handlende vikingekøbmænd i Europa, hvis de ville indgå handelsforbindelser med anderledes troende. Vikingerne valgte i løbet af 900-tallet kristendommen til, dels på grund af den omfattende handel med de kristne, men især på grund af et stigende politisk og religiøst pres fra det tyske rige i syd.”
Og ja, det lyder jo meget plausibelt, at kongen skiftede religion af taktiske økonomiske grunde. Men det kunne jo også være fordi, han bare fandt kristendommen for fed. At han simpelthen blev overbevist. Budskabet om at være drevet af kærlighed og ikke af kamp; at mænd og kvinder og trælle og frie, alle for Gud var lige. At kongen fandt det sandt og derfor skulle det også være virkeligheden for folket. Men det er måske alligevel for meget at forlange af en museumsskrivelse, at lade det være en mulighed?
En der uden tvivl var drevet af kristendommens impuls, var fangekorets leder, Louise Adrian, som i år den 16. august sov ind, af sygdom, kun 59 år gammel. Æret være hendes minde. Hun startede for godt 30 år siden med de indsatte i Vridsløselille Statsfængsel. Da fængslet lukkede, og de indsatte blev flyttet, fortsatte Louise med at øve sang og musik med dem. Fangekoret har gennem årene givet omkring 850 koncerter rundt omkring i landet. Hjerte for de mennesker, ingen ville kendes ved. Ledte efter hjertet i dem, der var stemplet som onde. I en bemærkelsesværdig artikel i Weekendavisen får det journalisten til at udbryde: Louise Adrian var kristen på en måde så man bliver mindet om at Jesus var punk, at han omgav sig med udstødte og syndere og talte magten imod.
En der også var punk var Stefanus. Han levede for snart 2000 år siden, og som en af verdenshistoriens første kristne har han lagt navn til Stefanskirken her. Han blev stenet fordi, han sagde at han var kristen, og blev dermed verdenshistoriens første ikon for religionsfrihed. I år har vores kirke her 150års fødselsdag og da man skulle navngive kirken, valgte man navnet Stefan, som siden her på Nørrebrogade, har vidnet om retten og friheden til at tro på det man vil.
Med friheden til at tro som man vil, hører også friheden til ikke at tro; ja, hører også friheden til at være i tvivl. Med trosfriheden hører også friheden til at skifte tro. Og friheden til at kritisere tro; kritisere den tro man forlader, kritisere den tro, man ikke tror på; kritisere den tro, man ikke vil tro på…
I dag sender vi en hilsen til alle konvertitter. Og vi sender en hilsen til de tvivlende. Ja, og hvorfor ikke – her sender vi skam også en hilsen til de utro. I er velkomne. Hver og en. Og til de forsmåede og de krænkede og de ensomme. Til de flygtende og til de bomberamte. Til oprørerne og de oprørte.
To der også var punk, mine to yndlings, var syersken Rosa Parks og baptistpræsten Martin Luther King, ikoniske for den amerikanske borgerrettighedsbevægelse. Rosa Parks nægtede at rejse sig op som loven ellers foreskrev hun som sort skulle når en hvid kom ind. Martin Luther King stod i spidsen for den efterfølgende boykot og protestbevægelse, som til sidst – med ikke-voldens sprog - fik ændret de racistiske love.
I 1964, da Stefanskirken fyldte 90, fik Martin Luther King Nobels Fredspris. 60 år efter, den 14. februar i dette jubilæumsår fik Rosa Parks endelig en statue og dermed endelig anerkendelse i byen Montgomery, i Sydstaten Alabama, der hvor kampen begyndte med civil ulydighed.
Den norske superforfatter Karl Ove Knausgård, kalder Kristendommen for urealiserbar. Han skriver: ”Tolderne, der var forhadte fordi de var korrupte og stjal fra de fattige, og horerne de mest uværdige af de uværdige, for Jesus var der ingen forskel på dem og de andre, de var mennesker ligesom alle andre mennesker. Han sagde: dersom nogen slår dig på din højre kind, så vend også den anden til. Han er et menneske som du. Han er dig. Slå ham ikke. Det er en umenneskelig tanke. Det er en guddommelig tanke. I den tanke opløser vores identitet sig, det er forskellene der har skabt den, og det er det der gør kristendommen urealiserbar, vi kan ikke tænke os selv væk, det er for meget at miste, det er det eneste vi har.”
Har Knausgård ret idet: er kristendommen urealiserbar? Måske; måske ikke. Det kommer vel an på, om vi ser det, som et ’alt eller intet’, eller en fortsat bevægelse. Jeg ser det som bevægelse, der altid vil være på vej; og det kan nogle gange være to skridt frem og et, måske 1½ tilbage, men som Informations chefredaktør Rune Lykkeberg siger: det er punk at være positiv;
Også når folk fra tid til anden melder sig ud af folkekirken, for som jeg plejer at svare folk, var Jesus jo sådan set heller ikke var medlem af folkekirken, og hvilket hverken Stefanus, Parks, og King jo selvsagt heller ikke var; Harald Blåtand var vel en slags både-og, imens Louise Adrian helt sikkert var medlem.
Men det handler det jo heller ikke om det; det handler selvfølgelig ikke om medlemskab, det handler om kærlighed. Julen som overgangen fra lovens, til kærlighedens rige.
Statsminister Mette Frederiksen, har sagt, at en af hendes største politiske drømme er, ”at flere ville gøre som Louise Adrian” - Louise Adrian, der altså mindede os om, at Jesus var punk.
Kim Larsen digter det smukt: Jesusbarnet fra Bethlehem blev betragtet som psykopat. Det er i dag, hans fødselsdag; så blev det endelig jul, jul igen!
Ja: Glædelig jul! Nonbinære, queers, kvinder og mænd; og børnene. Sådan! Amen.
Kommentarer